Autorzy raportu z Centrum Wyzwań Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, a także z Instytutu Sportu, Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu we Wrocławiu i Warszawie, w partnerstwie z Instytutem Studiów Społecznych, a także Uniwersytetem Łódzkim przeanalizowali – pod honorowym patronatem Ministra Sportu i Turystyki – odpowiedzialność społeczną 72 klubów z pięciu lig – piłkarskiej Lotto Ekstraklasy, koszykarskiej Energa Basket Ligi, żużlowej PGE Ekstraligi, a także siatkarskich Ligi Siatkówki Kobiet i PlusLigi. Trefl Gdańsk, pod kątem społecznej odpowiedzialności biznesu, w swojej dyscyplinie znalazł się na drugim miejscu (za GKS-em Katowice i przed ONICO Warszawa), a wśród dobrych praktyk został opisany obok m.in. piłkarskich Legii Warszawa i Lecha Poznań. Warto odnotować, że wśród drużyn koszykarskich badacze na pierwszym miejscu sklasyfikowali bratniego dla gdańszczan Trefla Sopot. Sopocianie zdecydowanie powyżej przeciętnej wśród drużyn koszykarskich angażują się w upowszechnianie sportu oraz promocję zdrowia i edukacji.
Za co szczególnie został wyróżniony Trefl Gdańsk? – Trefl Gdańsk wyróżniał się w obszarze społeczeństwo i rządzenie – współrealizował wiele programów społecznych z zakresu sportu powszechnego, promocji zdrowia i edukacji, komunikował dostępność wydarzeń sportowych dla różnych grup kibiców i propagował wolontariat – czytamy w raporcie. Przypomnijmy, że gdańszczanie od pięciu sezonów prowadzą projekt skierowany do szkół „Siatkarz z klasą”, w ramach którego propagują zarówno aktywność fizyczną podczas „lwich lekcji WF-u”, jak i uczą kulturalnego kibicowania. Tylko w pierwszej części sezonu 2018/2019 w ramach tego programu na trybunach ERGO ARENY zasiadło ponad 2 000 uczniów, a blisko 200 z nich ma za sobą już aktywne zajęcia pod okiem trenera Piotra Grabana oraz środkowych Wojciecha Grzyba i Patryka Niemca. W 2018 roku zapoczątkowana została także współpraca gdańskiego klubu ze żłobkami, ponieważ mecze siatkówki słyną ze świetnej atmosfery dla całych rodzin. Podczas spotkań Trefla niejednokrotnie gdańszczanom kibicują z trybun trzy pokolenia. Klub angażuje się też w inicjatywy organizowane przez Partnerów – m.in. projekt Ekstra FAN, którego głównym inicjatorem jest Stadion Energa Gdańsk, a polega on na zachęceniu do uprawiania sportu osób po 35. roku życia i o BMI przekraczającym wartość 29. Siatkarzy Trefla można też spotkać podczas organizowanych przez ERGO ARENĘ Zdrowych Sobót i Aktywnych Niedziel. Zawodnicy starają się jednocześnie przekazać podstawy siatkówki, jak i przede wszystkim po prostu zachęcić do aktywnego spędzania czasu wolnego.
Wśród dobrych praktyk Trefla Gdańsk wyróżniono także wspólne inicjatywy ze Sponsorami i Partnerami klubu, kierowane do najbliższego otoczenia. Klub coraz częściej inicjuje bowiem wspólne aktywności z firmami wspierającymi, by w ten sposób wzmacniać przekaz sponsoringowy, a także pozytywny wizerunek klubu przekładać także na image Sponsora. Przykładem są coroczne turnieje siatkówki plażowej, otwarte dla wszystkich chętnych i połączone z szeregiem aktywności dla małych i dużych, organizowane wspólnie z Hotelem Haffner, czy ostatnie wspólne aktywności z firmą SUEZ. W grudniu do ERGO ARENY przyjeżdżał zespół Berlin Recycling Volleys (sponsorem tytularnym klubu z Berlina jest firma zajmująca się wywozem śmieci w stolicy Niemiec), więc w hali na granicy Gdańska i Sopotu obecny był SuperSorter, który uczył jak odpowiednio segregować śmieci, a kibice, którzy bilet na mecz pokazali przy wejściu do ERGO ARENY w wersji elektronicznej, a nie w formie wydruku, otrzymywali zestaw gadżetów od firmy SUEZ, która zajmuje się wywozem śmieci w Gdańsku.
Pełny raport można przeczytać tutaj – http://sportimpakt.org/wyniki-analizy-odpowiedzialnosci-spolecznej-klubow/.