Przewaga kobiet na trybunach, a widowisko ważniejsze niż wygrana – wyniki z badania kibiców

Badanie kibiców Trefla Gdańsk zostało przeprowadzone na początku sezonu 2017/2018 PlusLigi. Udział w nim wzięło 1 432 respondentów, a w ostatecznej analizie wzięto pod uwagę odpowiedzi 1 065 kibiców i sympatyków (usunięto wartości przypadkowe i nierealne). Dane natomiast zbierała i analizowała niezależna firma zajmująca się badaniem rynku w branży sportowej – Sport Analytics.

Kibic – kobieta

Jak wynika z badań, w grupie kibiców Trefla Gdańsk dominują kobiety – stanowiąc ponad 55 procent ogółu. W obydwu przypadkach natomiast (podział wg płci) najliczniej reprezentowane są grupy wiekowe 18-34 lata (68,3%). Ponad połowa fanów to osoby z wyższym wykształceniem, a co druga osoba deklaruje także, że pracuje i mieszka w Gdańsku.

Widowisko

Osoby, które wypełniły ankietę, należą do zaangażowanych fanów „gdańskich lwów” – 15% respondentów odpowiedziało, że chodzi na wszystkie domowe mecze Trefla, a prawie 38% na większość spotkań. Lwia część, ponieważ blisko 70% badanych, było natomiast zgodnych, że w trakcie spotkania czynnie dopinguje zespół, a najważniejsze jest dobre widowisko sportowe. Zwycięstwo drużyny jako najbardziej istotny czynnik meczu podczas meczu wskazało o 50 p.p. mniej badanych – 22% respondentów.

Ulubiony kapitan

Kibice zostali też zapytani o ulubionego siatkarza w Treflu Gdańsk – 27,22% badanych wskazało na Mateusza Mikę, 11,08% Piotra Nowakowskiego, 7,3% Wojciecha Grzyba. Tuż za podium znaleźli się natomiast Damian Schulz i Artur Szalpuk. Wspomniany „Mikuś” należy też do topowej trójki ulubionych zawodników ogółem – częściej fani wskazywali tylko Mariusza Wlazłego i Michała Kubiaka. Co ciekawe, PGE Skra Bełchatów, w której występuje Wlazły zdominowała także zestawienie ulubionych klubów kibiców „gdańskich lwów” poza samym Treflem. Bełchatowian wskazało 21,8% respondentów, na drugim miejscu znalazła się Asseco Resovia (6,18%), a trzecim aktualny mistrz Polski ZAKSA Kędzierzyn-Koźle (2,18%).

Gdzie poza ERGO ARENĄ?

Z badań dowiadujemy się również, jakie są ulubione centra handlowe i kina kibiców Trefla. Jak wynika z ankiety, fani najczęściej (24% odpowiedzi) wybierają Galerię Bałtycką – to tam zorganizowana została m.in. przedsezonowa prezentacja drużyny – oraz kina sieci Helios (29,7%), których na mapie Trójmiasta znajdziemy trzy – dwa w Gdańsku i jedno w Gdyni.

Zarówno powyższe, jak i wcześniejsze wskazania, oraz odpowiedzi na pytania o zainteresowanie gadżetami, czy aspekty, które według fanów mogą zachęcić nowych kibiców do przyjścia na mecz Trefla Gdańsk, są bardzo ważne dla ustalania działań marketingowych klubu.

Na początku chciałabym serdecznie podziękować wszystkim kibicom, którzy wypełnili ankietę. Ogromne podziękowania kierujemy także do tych osób, które w sekcji „wolny ring – miejsce na opinie kibiców” – dopisały kilka słów od siebie. Znalazły się tam głosy z aprobatą dla naszych działań, zarówno sportowych, jak i marketingowych, ale także wskazania, co moglibyśmy poprawić. Jest to dla nas niezwykle cenne, ponieważ cały czas chcemy podnosić poziom organizacyjny klubu. Oczywiście nie wszystkie prośby jesteśmy w stanie spełnić – np. tę o transmisję meczów na Facebooku – nie pozwalają nam na to prawa, jakie posiada telewizja Polsat, ale już np. o większą dostępność zawodników po meczach, czy jeszcze więcej atrakcji dla dzieci – jak najbardziej. Zbadanie samego profilu kibica, poznanie jego zainteresowań, dowiedzenie się, gdzie spędza wolny czas, jest natomiast dla nas wskazówką przy planowaniu działań marketingowych i promocyjnych, by jak najefektywniej je realizować oraz optymalizować, także pod względem finansowym – mówi Małgorzata Ciszewska, prezes Game Time – spółki, która odpowiada za marketing, komunikację oraz partnerstwa biznesowe Trefla Gdańsk i Trefla Sopot.